Egyszerű beszorítás
Második rész: az egyszerű beszorítás fajtái

Az egyszerű beszorításoknak négy alaptípusa van. Jó ha megismerkedsz velük, így később könnyebben felismered, hogy játszható-e valamelyik az adott partiban.

A legegyszerűbbet automatikus beszorításnak nevezik, ilyesmi fenyegetés-elrendezés szükséges hozzá: (az ellenfélnek még dobnia kell, Délről fogod hívni a következőt)

AB AB
KD vagy KD
A A
x
K
x
K

Jellemzői:

  • az egyik fenyegetés kézben van, a másik az asztalon
  • bármelyik ellenfél ellen működik, ha ő tartja mindkét színt, mert mindkét ellenfél mögött van egy fenyegetésed
  • a szorítólapnak azon fenyegetés mellett kell lennie, amelyikhez már nincs átmeneted (ezt gyakran úgy hívják, hogy egylapos fenyegetés, “single menace”), jelen esetben Délen. Persze ha mindkét fenyegető színben van átmeneted, akkor mindegy, honnan hívsz (ez persze lényegében ugyanaz, mintha az egyik ászt korábban levetted volna és most a másik kézből hívnál):
AB AB
x x
KD vagy KD
KD KD
x x
AB AB

A második alaptípus a pozicionális beszorítás. Alapesete a következő: (Dél hívott, Nyugatnak és az asztalnak még dobni kell)

AB
K
KD
A
x
x

Jellemzői:

  • a két fenyegetés ugyanabban a kézben van, a szorítólapot a másikból hívjuk
  • csak az ellen működik, aki a fenyegetések előtt dob (próbáld meg gondolatban Nyugat lapját áttenni Keletre: nem szerzel ütést, ha ugyanazt dobja, amit az asztal). Innen kapta a nevét: megfelelő pozicióban kell lenni az ellenfélhez képest, azaz mögötte.
  • az átmenetet a kétlapos szín (“double menace”) tartalmazza (ha a példában Délen nem lenne pikk, akkor beszorítás sem lenne, mert Nyugat dobhatna pikket)

A harmadik típus így néz ki (Dél magasat hívott, Nyugatnak és az asztalnak még dobni kell):

Ax
K
Kx
A
Bxx
Dx

Ezt eredetileg úgy hívják, hogy “split squeeze”, magyarul talán osztott beszorításnak lehetne nevezni. Jellemzői:

  • az egyik szín fenyegetése megoszlik a kéz és az asztal között, az ellenfél választásától függően az asztalról a fenyegetést vagy a kézi fenyegetés átmenetét dobjuk
  • csak az ellen működik, aki a fenyegetések előtt dob, tehát ez is pozicionális
  • az egylapos fenyegetéshez az osztott fenyegetés színében vezet átmenet

A legbonyolultabb (negyedik) változat a criss-cross squeeze, magyarul talán “csikicsuki beszorítás”-nak szokás nevezni, de az angol kifejezőbb. Ennek már az alapesete is négy lapos, azt a színt fogod meghívni, amelyikből az ellenjátékos eldob: (neki még dobnia kell, nem számít, hogy hol ütsz)

A A
Bx Bx
KD     vagy     KD
KD   KD
Bx Bx
A A

Jellemzői:

  • egyik fenyegetőlaphoz sincs a saját színében átmenet, csak másikban
  • ennek megfelelöen mindkét kézhez kell átmenet
  • ez automatikus típusú, azaz bármelyik ellenfél tartja a két színt, működik

Tehát az első (automatikus) és negyedik (criss-cross) fajta mindkét ellenfél ellen működik, a másik kettő (pozicionális és osztott) azonban csak a fenyegetések ill. az osztott fenyegetés előtt dobó játékos ellen hatásos.


Nézzük, hogyan működik mindez a valóságban:

csapatverseny, osztó: Dél, általános bell
Észak Kelet Dél Nyugat
    1N passz
2 passz 2 passz
6N passz passz passz
AD87
AD
KT9
K752
 
632
KBT7
A64
ADB

Nyugat a káró nyolcassal indul, a kilencesre Kelet a dámát teszi. Tizenegy fejütésed van, a tizenkettedik megszerzésére káróban és pikkben van lehetőség. A káró bubi valószínűleg Keleten van, mert Nyugat helyében őrültség lett volna szlem ellen a bubi alól indulni. Ha ül a pikk impassz, kész vagy. Ha nem ül, még mindig teljesíthetsz, ha Keletnek dubló volt a káró dáma-bubija vagy nála van legalább négy pikk, ebben az esetben ugyanis ő beszorul.

Megadod a pikk impasszt, Kelet üt és treffet hív. Egyetlen esélyed maradt, a káró bubi és a hosszú pikk egy kézben, ami elvileg bárkinél jó, a gyakorlatban valószínűleg Kelet lesz az áldozat. Mivel a káró fenyegetésed az asztalon van és Kelet mögötte tart, ezért a pikk fenyegetésnek kézben kell lenni, hogy működhessen a beszorítás, ahhoz ugyanis az kell, hogy legalább az egyik fenyegetés a kiszemelt áldozat mögött legyen. Ilyesmi a célod:

7 7
KT KT
B esetleg ez: B
Bx Bx
6 6
B B
6 6

Ebben a helyzetben lehívod a magas kőr bubit és asztalról eldobod a pikket. Ha olyan szerencséd van, hogy a káró bubi és a négyes pikk egy kézben van, akkor teljesítesz. Ehhez azonban az adott pillanatban jó tudni, hogy magas-e a pikk hatos, legjobb tehát, ha figyeled a nála nagyobb pikkeket, vagyis a bubit, a tízest és a kilencest. Többletesély: akkor is teljesíteni fogsz, ha 3-3 a pikk, de éppen ez a három van a káró bubi mellett (vagy ha a másik ellenjátékos értéktelennek tartja a harmadik pikk tízesét vagy kilencesét és eldob mellőle, a gyakorlatban ez sem elhanyagolható esély).

Nem árt a kívánt végállást előre átgondolni, nehogy elronts valamit. Jelen esetben két dologra kell ügyelned: a treffeket a kőrök előtt kell lehívni, mert a végén a kézből akarsz hívni kőrt. A másik, hogy a pikk ászt időben le kell hívni az asztalról, hogy a szín ne legyen elblokkolva. Ha ezt nem tennéd meg, akkor az alábbi lenne a négy lapos végállás:

A7
KT
Bx
Bx
63
B
6

Ebben a helyzetben nem működne a beszorítás, mert a pikk el lenne blokkolva, így a pikk hatoshoz nem volna többé átmenet, így Kelet pikket dobhatna. A bridzs hőskorában ezt az egyszerű elővigyázatosságot még valami nagy dolognak tekintették, így külön nevet is kapott: azt, hogy Vienna-coup. Ha valaha emlegetni hallod, semmi komolyra ne gondolj, egyszerűen azt jelenti, hogy időben le kell hívni egy magas lapodat (mint most a pikk ászt), hogy később ne akadályozza meg a beszorítást. Jelen kiosztásban ha nem hívtad le a pikk ászt, akkor is összejöhet egy pozícionális beszorítás Nyugat ellen, ha ő tartja a két színt. Ez azonban az indulás által adott információtól eltekintve is kb. fele akkora esély, mint az, ahol bármelyik ellenjátékos beszorítható.

A teljes kiosztás:

AD87
AD
KT9
K752
T4 KB95
84 96532
8762 DB3
T8643 9
632
KBT7
A64
ADB

Tehát a játék: ütöttél a káró ásszal, pikk impassz. A treff visszahívást megütöd, lehívod a kézi treffeket, a kőr ásszal asztalra mész, lehívod a negyedik treffet, amire kézből kárót dobsz, lehívod a pikk ászt, majd a kőr dámát átütöd a királlyal és a kézi két magas kőrre eldobod az asztali pikkeket. Közben figyelted a pikk bubi-tízes, kilencest. Ha mind megjött, akkor magas a hatos, különben kárót hívsz és beteszed az ászt, remélve, hogy Kelet beszorult vagy eredetileg is eső bubija volt.

A lapok fenti kiosztása esetén az ellenvonal tehetelen, mert nem tudják lerombolni az összes közlekedésedet. Ha az asztalon dubló kőr ász-király lett volna, akkor egyedül a káró indulás buktat, mert elveszi a kézi átmenetet.

Minden adott volt a beszorításhoz: Kelet tartotta a pikket és a kárót, a pikk király kiadása után éppen eggyel kevesebb ütésed volt, mint lapod, Kelet mögött volt egy fenyegetésed és végül mindegyik fenyegetésed elérhető volt. Nem ment minden teljesen magától: ki kellett gondolni, hogy a pikk fenyegetést a kézi hatos fogja jelenteni, az ütéskiadás ezúttal könnyen ment, ügyelni kellett viszont az átmenetekre. Sokszor minden adott, nem kell érte semmit sem tenni. Néha viszont még ennél is többet.

Mit kell figyelni az ellenfelek dobásaiból? Általában nem igényel szörnyű nagy számolást, a legtöbb esetben csak néhány magas lapot kell figyelni, nagyon gyakran csak egyet (most hármat kellett). Ha azt nem dobták el, akkor a másik színre kell játszani. Néha mindkét színben a hosszúságod fenyeget, ekkor legjobb számolni mindkét színt. Esetleg csak az egyiket, és ha nem magas, akkor a másikra játszani. A legkönnyebb azt számolni, hogy a színből hány van még az ellenfeleknél.

Folytatás: a beszorítás kialakítása