Jelölések, rövidítések

5332 = 5-3-3-2 elosztás bármelyik ötös színnel és bármelyik dublóval
5-3-3-2 = 5-3-3-2 elosztás 5-ös pikkel és dubló treffel
M = major szín (az először licitált)
oM = a másik major (other Major)
m = minor szín (az először licitált)
om = a másik minor (other minor)
fp = figurapont
p = pont (általában elosztási vagy asztali pontokkal együt)
GI = géminvit
SZLI = szleminvit
N = szan (NoTrump)
NAT = természetes (Natural) licit
BAL = egyenletes (Balanced) elosztás
F = kényszerítő licit (NF=nem kényszerítő)
F1 = egy menetre kényszerítő licit GF=gémig, NF=nem kényszerítő)
GF = gémforsz (gémig kényszerítő) licit
R = relay (fenntartó, érdeklődő licit)
GFR = gémig kényszerítő relay
RKC = Római Kulcslap Blackwood (Roman KeyCard)
ORKC = opcionális RKC
(O)RKC = a magasságtól függően ORKC vagy RKC
CYS = Clarify Your Shortness
OCYS = Opcionális CYS
L1 = első licitlépcső, L2 = második, stb.
(licit) = az ellenfél licitje
X, XX = kontra, rekontra
folytatás = link a folytatáshoz

Általános elvek és módszerek a rendszerben

Relay elvű licitrendszer

A legjobb (vagy egy elég jó) felvétel megtalálásához általában több-kevesebb információcserére van szükség a partnerek között. A hagyományos rendszerekben a partnerek közötti információáramlás kétirányú, azaz mindketten információkat közölnek a lapjukról, remélve, hogy egyiküknek egyszercsak elegendő információja lesz ahhoz, hogy javaslatot tegyen a végső felvételre.

A relay rendszerek működési elve más: itt információt csak az egyik játékos közöl a lapjáról, a másik pedig fenntartja a licitet, amíg elegendő információhoz jut ahhoz, hogy dönthessen. A közölt információ alapesetben a lap elosztása, a licitfenntartás pedig rendszerint az első licitlépcső, hogy minél több hely maradjon. Ezt a helyet akkor tudjuk maradéktalanul kihasználni, ha a kérdezgetett lap egy bizonyos magasságig bármely licitet felhasználhatja. Ezt a szempontot figyelembe véve legjobb, ha a relay gémforsz, a magasság pedig, ameddig a kérdezgetett lap elmehet értelemszerűen a gémmagasság. Ez általában 3 szan, kivételesen 4M, ha a kérdezettnek olyan lapja van, amely önmagában garantálja a major szín játszhatóságát.

Hogyan megy a licit alapesetben? Az egyik relayket licitál (ez rendszerint az első licitlépcső), amíg elég információhoz jut, a  másik apránként bemondja az elosztását, gyakran pontosan, néha nagyjából. A legmagasabb elosztásválasz a 3. Az utolsó elosztásválaszt követően a kérdező vagy leáll gémben, vagy tudtára adja a másiknak a tervezett aduszínt és szlemlicitet kezdeményez. Ennek konkrét módja változik attól függően, hogy mi volt az utolsó elosztáslicit. Lásd: szlemlicit relay-sorozat után. A szlemlicit során kiderül a kérdezett zónája, majd kulcslapjai (4 ász + adu király), majd szükség szerint az adu dáma, királyok és esetleg a dámák. Kétszínű lapok esetén a végigkérdezés esetén nem derül ki a pontos elosztás, csak a rövid szín és a zóna. Ehelyett azonban lehetőség van az utolsó elosztáskérdés helyett a két hosszú színből aduszínt választva szlemlicitet kezdeményezni, ami először a pontosabb elosztást kérdezi, utána ászt kérdez. Ha van hely, akkor a zóna is kiderülhet közben (nem mindig).

Meddig kérdezzünk? Addig, amíg a kapott információ többet segít nekünk, mint az ellenfélnek. A relay rendszerek ellen az ellenjáték nagyon könnyű, vagy nagyon nehéz, attól függően, hogy a kilicitált lap lett a felvevő vagy a másik, amelyikről nem tudni semmit. A licitek jelentését ezt figyelembe véve kell megválasztani: ha lehet, ne a kérdezett lap legyen a felvevő, s ha mégis ő lenne, akkor ne legyen muszáj a teljes elosztásáig kikérdezni, hogy valami használható információhoz jussunk. Ez azt jelenti, hogy jó ha azonnal felhasználható információt adunk minden egyes licittel, azaz elkerüljük azokat a liciteket, amik vagy egyfajta laptípust jelentenek, vagy egy teljesen más fajtát és a hosszú színek csak a teljes elosztással egyszerre derülnek ki. Egy jó relay rendszer tekintetbe veszi a játékosok memóriájának terhelését is, vagyis az egyes liciteknek könnyen megjegyezhető jelentést ad. Sok különböző relay-rendszert volt már szerencsém elolvasni, és bátran állíthatom, hogy ez bármelyiknél egyszerűbb és áttekinthetőbb struktúrájú. Sok dolog logikus benne, amire rájön az ember, ha eleget játszadozik relay-rendszerek készítésével, de természetesen kölcsönöztem is jó ötleteket innen-onnan:


Sémák: (ezzel a Regres nevű lengyel erős passz rendszerben találkoztam először). A lényege ez, hogy ugyanazokat az elosztásokat mindig ugyanazok a licitek mutatják, függetlenül attól, hogy melyik a hosszú szín és a mellékszín. (ott először a rövid szín derült ki aztán a hosszú, itt a hosszúak, előbb a major). Van egyszínű séma (az egyszínű lapokkal előbb-utóbb 2-et mondunk), kétszínű séma (54+ elosztásokkal), ezeket 2N/3...3 mutatja és másik az egyenletes lapok számára, amit a 2...3 licitek mutatnak (ezt az interneten találtam, Danil Suits írta le).
Az így építkező rendszereket "symmetric relay"-nek is szokás nevezni.

Modulok: ez azt jelenti, hogy egyfajta laptípus teljes licitje több helyen is változatlanul előfordul a rendszerben, miáltal  kevesebb dolgot kell megjegyezni, ráadásul a gyakoribb előfordulás gátolja a felejtést. Például egyenletes lapokkal ugyanaz a licit:
- mini 1N-2-re (10-12)
- 1-1-1-1N-2-re (8-12),
- 1-1-1N-2-re (12-14)
Az 5+ nemest tartalmazó lapok licitje megegyezik
- 1-2 (10-16, 5+ ),
- 1-2 (10-16, 5+ ),
- 1-1-1N (8-12, 4+ ) és
- 1-1-1 (8-12, 4+ vagy BAL) után.


Kikérdezés - mikor érdemes letérni? (azaz nem relayt licitálni, hanem valami mást)

A pontos licitet többnyire az segíti jobban, ha az mutatja be a lapját, akinek rövidsége van, hogy a másik tudja értékeli a figuráit vele szemben.

Ilyen tekintetben az egyenletes lap kikérdezésének kevesebb a haszna, mint a szinglisének. Tehát egyenletes lappal szemben szinglivel érdemes letérni, akár saját hosszú színnel (ezzel előbb bemondod a hosszú színt, majd a szinglit), akár támogatással és külső rövidséggel (ezzel ugrasz).

Egyenlőtlen lappal szemben korán letérni csak szélsőséges lappal van értelme. Általában minél előbb licitálsz a kérdezés helyett saját színt, annál szélsőségesebb a lapod.

Néha a felvevőség pozícionálása miatt két relay van (amikor a 2 lenne a relay, nem mondtunk még szant, és nagyjából jól kijönnek a válaszok, akkor a 2N is relay, hogy az erős és ismeretlen lap játszhasson)

Néha alacsonyabban tudsz szlemre menni, ha az elosztás teljes kikérdezése helyett a kérdezett valamelyik színét alacsonyan adunak tudod nyilvánítani. Ezek a lehetőségek konkrétan le lesznek írva.


Mi kérdez tovább ORKC után?

Néha már a 3-as magasságon el lehet indulni szlem felé az aduszín deklarálásával. Kérdés, hogy utána mi kérdez tovább és mi nem. Ha nemes aduszínt deklaráltunk, akkor a 3N is további kérdés. Ha minort deklaráltunk adunak, akkor a 3N leállás. Ha minorban tettünk fel ORKC-t, amit a kérdezett nem fogadott, akkor a 4N is leállás (ha 3N felett vagyunk).


A rövidség bemutatásának a módja:

  1. ha nem biztos, hogy van rövid szín, akkor az első lépcső tagadja a rövidséget, a további 3 pedig ígéri, a következő pontban leírt módszer szerint.
  2. ha 3 fajta rövidség lehet, akkor lehetőség szerint direktben bemondjuk a rövid színt. Erre akkor is törekszünk, ha a 3 lépcsőből 1 vagy 2 nem lehet rövid. Ha 1 nem lehet rövid, akkor az értelemszerűen abban a kimaradó színben ígéri a rövidet, ha kettő nem lehet rövid, akkor az alacsonyabb licit az alacsonyabb szín rövidségét ígéri. Példák:
    1. mindhárom színt be lehet mondani direktben:
      1 (16+) - 2 (1színű ) - 2N-ra: 3 = nincs szingli, 3 = szingli ebben
    2. két színt lehet bemondani direktben:
      1 - 2 (GFR) - 2 (6+ ) - 2 (R) - 2 (1-színű) - 2N-ra: 3 = nincs szingli, 3 = szingli , 3 = szingli , 3 = szingli
      1N (10-12) - 2 (R) - 2N (5-332) - 3 (R)-re: 3 = dubló , 3 = dubló , 3 = dubló
    3. csak egy színt lehet direktben bemondani (ilyen lehet, hogy elő sem fordul a rendszerben)
      a példa kevéért tegyük fel, hogy az egyik játékos 6-331-et ígért, a másik pedig 3-val kérdezi a szinglit. A lehetséges lépcsők most 3, 3 és 3N, ebből csak a szinglit lehet direktben bemondani, így tehát 3 = szingli , 3 = szingli ebben, 3N = szingli (alacsonyabb licit = alacsonyabb rövidség)
  3. Ha csak két rövid szín lehet, akkor nem törekszünk a direkt bemondásra, hanem L1 minden esetben az alsó rövidet ígéri, L2 pedig a felsőt. Ha lehetséges, hogy egyformák, akkor L3 ezt mutatja.
    Például egy 5-4 elosztású lap esetén L1=5431 alsó szinglivel, L2=5431 felső szinglivel, L3=5422 elosztás.

Egyszínű séma:

A rendszer relay-meneteiben 2 mutatja az egyszínű lapokat, a hosszú szín ilyenkor már ismert.
Most 2N a relay, amire:

2N helyett 3: elfogadja adunak az induló színét, szinglikérdés. Utána ORKC ill. OCYS (-fel többnyire van lehetőség 1-gyel korában letérni)

Szleminvit 5-5-tel 2 másik színben, és rövidséggel a kérdezett színében ne kérdezz tovább, inkább mondd be a magasabb rangú színt a 3-as magasságon, majd az alacsonyabbat a 4-esen.


Kétszínű séma

A rendszer relay-meneteiben a kétszínű lapok pontosabb elosztását általában a 3...3N licitek tisztázzák (néha a 2N is). A vezető- és a mellékszín ekkor más ismert. Az egyes licitek jelentése: 

Teljes változata

(ez akkor fordul elő, ha a 2N is kétszínűt jelent (csak minor vezetőszínnél van ilyen)

Ezekre

Ha L2 vagy L3 magasabb, mint a választott aduszín, akkor érdemesebb először L1-gyel kérdezni, és később választani adut.

Szűkített változata

(ha a 2N valami mást jelent, 5+ major esetén mindig ez van): Itt: 3♣ 6-4(+) vagy 5-5(+), az előzményektől függően. Erre a kérdező:

Közös mindkettőben:


10-lapos séma:

A 10-lapos kétszínűek (5-5, 6-4) maradékának tisztázására szolgál. Ez a kérdés általában az esetleges sikén felderítésére szolgál és együtt jár az aduszín előzetes kiválasztásával, mert 3N fölé megy bizonyos esetekben. A kérdezett licitjei:

11-lapos séma:

Ha 11 lapot ígér egy licit két színben (ez ritka, de előfordul a rendszerben), akkor a maradékot az alábbi módszerrel mutatjuk be:

Háromszínű séma

A 3-színű lapokkal (4441, 5m-440) lapokkal előbb-utóbb 2 -ket mondunk, itt már tudjuk, hogy piros vagy fekete a rövid szín.
2N relayre a kérdezett: