Defensive bidding
First, read the book titled 'Overcalls' by Mike Lawrence.
We don't play all exactly that way, but very similarly.
One level overcalls
With a good 5-card suit, from about 9 HCP, opening strength with a fair 5-carder or an excellent 4-carder.
When in doubt, choose bidding especially when you can bid 1♠ on their (1m).
Raises:
- raise to 2 is 5-10 dp and 3(+) trumps. Rather 7-10 with xxx support.
- raise to 3 is pre-emptive with 4+ trumps
- jump cue bid: 8-10 dp, 4+ trumps, some distribution (at least a concentrated 4432).
New suits below 3M are game tries.
- Cue bid:
(a) limit+ raise with 3+ trumps
(b) gameforcing hands with an own suit
(c) gameforcing hands without a good stopper
Overcaller counts with type (a) first, her 2M rebid does not accept.
When she accepts, she tries to find another possible low bid, because partner
may not have support
- 4m: splinter, 4+ trumps with a very good hand [slam try]
- major gém: can be bid too
Other bids:
- new suit on 1st level: 5+ or strong 4-card, semiforcing (cca. 7-14 overcaller may pass unly under opening strength)
- new suit on 2nd level: can be passed (~ 9-11 with good 5+ suit), denies 3+ support
- jump to 3 in a new suit: good 6+ suit ~ 11-13, can be passed (strong game try)
- jump to 2 in a new suit: to play, 6+ suit in a weak (non-inviting) hand
- 1N 7-11, 2N 12-13, 3N 14-16 with stopper, all can be passed
with game strength:
- with support and no slam chance: game in overcallers's major. This is quite a wide range bid
because we don't chase slams against a 1-level opening. Good to have 4-card support because
overcaller might have only 4.
- with slam chance: 4m or 3♠/4♥
(opponent's suit) SPL or cue bid without a side shortness
- with balanced hands without enough stopper: cue bid, and cue bid again (without a better bid)
- with an own suit: cud bid and then bid your suit
1N overcall 15-18, system on, the only difference is that double of a raise is take-out.
Responder (and not opener) should stretch a little bit to utilize the good seat order).
Célszerűnek tartom 14-15 ponttal not passzolni, hanem kitalálni valamit (hogy
negyedik helyen ne kelljen túlzásba vinni a partner "védelmét")
Ha a másik ellenfél is licitál:
- (1x)-1M-(2x)-re: FL=3-card fit, game try+, 3M=4-card fit, 8-10, 2N=4-card fit, INV+
- (1♥)-2m-(2♥)-re: 2♠
passzolható, kontra, majd ♠ strong hand
Kettes overcall
Mindig strong 5+ suit and openererő. Kivétel az (1♦)-2♣
can be, amit jelentős zavarkeltő hatása miatt gyengébb handpal is érdemes licitálni, ha good a suit
A 2♣ overcallra mondott 2♦
relay, game try+, elsősorban 4-card majort keres, full erőt kell rá licitálni.
3-card magasságú sima new suit licit (elvileg) kényszerít
Ugró overcall :
A weak kettes ugró overcallra same a folytatás, mintha opening lett volna
(első lépcső: singletonkérdés, stb.)
Újranyitás
- sima suitlicit kb. 8-14, strongebbel kontra.
- ugró new suit kb. 13-16 and strong 6-card suit
- 1N: 12-15, balanced. Erre is van transzfer (hogy az strong kéz
induljon).
- kontra, majd szan: 16-18
- 2N: 19-21, natural (nem twosuiter!)
weak kettes and magasabb kizárások ellen:
weak kettesre mondott 2Sz 17-20, erre Stayman and transzferek is. Sor végén 16-19,
same a folytatás
Transzfer az ellenfél suitére exactly game try 5-card másik majorral. Pl: (2♠)-2N-(p)-3♥: game try.
Ugró Michaels:
- (2M)-4m: 5-5 a másik majorral and a bemondott minorral, 4-5 vesztő (passzolható).
Folytatása: Az első 2 not ígért lépcső (O)RKC a minor/major suit
elfogadásával. A 4N általában natural, only akkor
RKC♠, ha nincs két not ígért lépcső 4 szan alatt.
Hasonló helyzetek:
- (3M)-4m,
- (2M)-p-(3M)-4m,
- (1M)-p-(2M)-4m,
- 1M-(p)-3M (weak)-4m,
- 1M-p-(3♣ Bergen)-4m.
- (3m)-4♦: mindkét major (5-5+)
- (3m)-4♣: a másik minor and egy major
(5-5+). Mivel a major not ismert, ezért ez a licit célszerűen kényszerít (azaz GF),
így ennek megfelelő handerő szükségeltetik hozzá. Gyengébb handpal szólj közbe or
kontrázz!
Hülye kettes openingokra (amik egy suitt sem ígérnek határozottan):
- kontra: weak (13-15) szan or strong hand
- 2Sz: 16-20, mint rendesen
- a overcallok a kontra következtében limitáltak
- (multi 2♦)-p-(2M)-X: informatív and büntető is can be,
majd az opener elárulja
twosuiter handok licitje
- 2 szanra ugrás 55+ a két olcsóbb not licitált in the suit,
- felüllicit 55+ a két drágább not licitált in the suit.
- Alsó-felső kombinációval nincs azonnali twosuiter licit, azzal bemondjuk a majort,
majd ha úgy alakul, akkor esetleg a minort is.
Ez azért good így, mert azonnal megmondja mindkét suitt, (nem úgy, mint a
Michael's), ugyanakkor szabadon hagyja az ugró 3♣
(or 2♦) licitet.
Ha megkontrázzák a twosuiter közbeszolásunkat (és azonos magasságon tudnánk választani):
- élről licit: (min.) 2-vel hosszabb suit, mint a másik
- passz: 1 különbség a hosszak között (erre a közbeszóló azonos hosszúsággal
rekontrázik, amivel választást kér, eltérővel azonban bemondja a suitét, miáltal
inkább a 6-2-t fogjuk játszani az 5-3 helyett and a 6-1-et az 5-2 helyett és
remélhetőleg kevésbé shortülünk ki
- rekontra: azonos hosszúság az ígért suitekben, a közbeszóló választ
Informatív kontra:
Ereje: ha a partner az egyes magasságon tud suitt választani, akkor 4-4-4-1 esetén
8+, 4-4 major esetén 10+, ha only a kettesen (1♠ or natural 2♣
opening), akkor 2-vel több.
Equal level conversion: informatív kontra majd azonos magasságon mondott new suit
nem ígér többleterőt, azaz 1M-ra káróval and másik majorral can be kontrázni (ezek
szerint 2♦ overcall denies a
4-card másik majort), and 1♣-re is can be
kontrázni 5-4 majorral.
Szintén not ígér giant erőt informatív kontrát követően KÜZDELEMBEN emelni.
pl.: (1♣)-X-(p)-1♠-(2♣)-2♠ strong lenne, ha not lett volna 2♣, but így NEM!
Ha a másik ellenfél is licitál:
- (1x)-X-(new suit)-X: büntető
- (1M)-X-(2M) : Lebensohl helyzet, mert gyakran emelnek gyengével, a kontrás pedig can be
strong
- (1M)-X-(2M)-X: van handom,
but nincs 4-card másik majorom or 5-card minorom
- (1M)-X-(2M)-p-(p)-X:
erre már Scrambling van, mert a kontrás partnere tagadta a good handot
When both oppponents has bid:
Az ellenfelek 2 suitt licitáltak az 1-es magasságon: (1x)-p-(1y)-?
- kontra: 4-4+ a másik két in the suit, figurálisan megahandozott
- 1N: 5-4+ a másik két in the suit and szar hand. 1♠-re mondva
biztosan 5-card a ♥, 1♥-re mondva
azonban biztosan 5-card a minor (mert 5♠-4m-ral inkább
1♠-et mond)
- 2x (az opener suite): 5-5+ a másik két in the suit and jobb hand (6 vesztő or 4, ekkor emel)
- 2y (a responder suite): natural! (gyakran bemond weak suitt, but
egyébként is kés alatt lesz)
- 2N: 5-5+ a másik két in the suit and 5 vesztő
Az ellenfelek összeemeltek egy majort: (1M)-p-(2M)-?
Ebben a helyzetben viszont a licitáló úgy viselkedik, mintha újranyitó helyzetben
lenne: 3-card licitje only good suit, not feltétlenül hand, 2Sz any 5-5, kontra
pedig egyéb, amivel licitálni akar. A kontrára a másik játékos 3m licitje
rendszerint 5-card suit, 2Sz-nal pedig 4-4-card találkozást keres. (OBAR BIDS - lásd
Larry Cohen: To Bid or Not To Bid könyvét)
(1♥)-p-(2♥)-re gyengébb 5♠-5m-ral 2♠-et, strongebbel 3♥-t mondunk, ezért a 2N a minorok közül kér választást.
(1♠)-p-(2♠)-re azonban a 2N any 5-5 can be.
Erős (és Polish) 1♣, and strong 2♣ ellen Sz/A/R:
- X: azonos suiter (♥♦
or ♠♣) 54+
- 1♦: azonos alakú (♥♣
or ♠♦) 54+
- 1N: azonos rangú (♥♠
or ♣♦) 54+
- 2N: durva twosuiter hand
- minden más: natural, not konstruktív
- (1♣)-p-(1♦)-ra a kontra and az 1♦
összeolvad, azaz X = M+m, 1N = majorok or minorok, a többi NAT
- a natural overcallok (különösen Polish Club ellen) not can benek
tetszetős handok (kb. max 13), strong handpal az első menetben passzolunk
Reagálás a twosuiter licitekre: minden suitlicit passzt or igazítást kér, and ez akkor sem változik, ha
megkontrázzák a licitet. Rekontra menekülés saját in the suit, az első not valódi suit licitjét kéri
(így gyorsan kidrül, ha nagy fit van).
Egy szan opening ellen: Multi-Landy
- kontra weak szan ellen: 15+, not teremt kényszerítő helyzetet.
Ha menekülnek, akkor a kontrák mindkét oldalról büntetők.
Ha az ellenfél passzol, akkor a közvetlen licit weakség (0-6).
- kontra strong (15-17+) szan ellen: 5+ minor and 4♠
- 2♣: 54+ majorok, 2♦ a hosszabb suit bemondását kéri.
- 2♦: Onesuiter major, reagálás, mint multira
- 2M: 5M-4+m. Erre:
- 2N: game try+ (3m NAT, weak, 3♥ = ♣,
3♠ = ♦, strong)
- 3♣: a közbeszóló minorját akarja játszani
- 3♦: saját 6+ suit, opener suitei not jók, passzolható
- 3M: gyengébb emelés, mint 2N-ot át (8-10)
- 2N: 55+ minor
- 3 suit: kizárás
Lebensohl helyzetek:
Lebensohlt olyan esetekben játszunk a kettes licitekre, amikor még can be gémerőnk. Példák:
- (2M)-X-(p)
- (1M)-X-(2M)
- (weak 1N)-X-2M
- 1♣-(2M)-p-(p)-X-(p)
Nincs Lebensohl weak kettes újranyitó kontrájára,
mert rossz kézbe helyezi a szan felvételt, ha a passzosnál nincs stopper!
Lengyel kontra: (only a suitt licitáló/ígérő játékostól)
Ha felüllicitálnak egy általunk licitált or ígért 5+ suitt:
a suitt ígérő játékos kontrája lebeszél a in the suit való openingról (van egy jobb
suite, or bármi jobb ennél), passza semmi különös (azaz tőle lengyel kontra van)
a másik játékos kontrája figurát ígér a in the suit (hogy indulhasson kicsivel a
partnere), passza általában denies ezt.
Splinter kontrája
Ha az opener licitálja a splintert, akkor a natural opening az opener
fragment suite, a passz tűri ezt, a kontra lebeszél róla.
A responder splinterének kontrája a fennmaradó suitek közül az alacsonyabbikban
mutat érdekeltséget (javasol openingt).
3N Gambling or minor kizárás ellen:
Multi-Landy, mint weak szan ellen.
Ugyanez játszható a 3-card magasságon 2N ellen, ha az minorok (or egy minor).