A jobb esély
pikk
kőr
káró
treff
pikk
kőr
káró
treff
É
Ny K
D
pikk
kőr
káró
treff
pikk
kőr
káró
treff
A licit:
Dél Nyugat Észak Kelet
Czímer Mezei
1káró1 passz
1kőr passz 3kőr passz
3pikk2 passz 4treff2 passz
4pikk3 passz 4N4 passz
5káró5 passz 6kőr6 passz

1: Standard, gyenge szannal
2: kulcslicit, másodmenetfogás is lehet
3: kulcslapkérdés
4: 0 vagy 3
5: királykérdés
6: nincs, de azt gondolja, hogy túl jó lapja van a sima 5kőr licithez

indulás: pikkB

Pécs csapat, 2003. január

Hogyan kell játszani? Kelet-Nyugat lapjai

A rossz hír, hogy a pikk impassz nem fog ülni, a jó, hogy ezt legalább tudjuk. Mivel egy káró szinte biztosan kiadó, ezért a fő esély az eső pikk király, de még azzal együtt is játszani kell a partit.

Ütöttem az ásszal, pikk lopás, aduval asztalra (mindenki adott), pikk lopás, ebbe Keletről megjött a király. Ismét aduval asztalra (Kelet treff-et dobott), a pikkD-ra treff, pikk lopás, treffA, treff lopás, azaz elimináltam a feketéket.

Már csak a káró színt kell megúszni egy ütés kiadásával. Két lehetőség kínálkozik:
(a) ász, majd kicsi a DT felé
(b) kicsi az ász alól a DT felé
Az asztalnál a (b)-t választottam és teljesítettem a szlemet; érdekes kérdés, hogy vajon elméletileg ez volt-e a jobb esély.

Az (a) játékmód nyer, ha valahol szingli vagy dubló figura van, vagy ha Keletnek van Fxx-e és eltalálom, hogy melyikkel kell elmenni a másodikban. A (b) játékmód nyer, ha szingli figura van valakinél, vagy Keleten van KJ(...), vagy ha Fxx(x)-e van és eltalálom az elmenetelt. Az (a) játék 8 esetben jobb, amikor Keleten Fx vagy Fxxx van, és rosszul mentem el az asztalról. (pl. a dámával mentem el, és Keleten Kxxx vagy Kx van). A (b) játék akkor jobb, ha Keleten KJx (4 eset), KJxx (6 eset), KJxxx (4 eset), esetleg KJxxxx (1 eset) van. Tehát a jobbik esélyt választottam.

A matematikai hajlamúak kedvéért: a választott játék a káró-kiosztások 80%-ában eredményes, míg alternatívája csak 70,2%-ban.